Administrativt eiersekretariat
Kongsvinger kommune sitt eiersekretariat har utarbeidet en egen Eierskapsmelding. Meldingen ble vedtatt i kommunestyret 18. juni 2020 og har tiittel "Eierskap og interkommunale samarbeid".
Dokumentet blir oppdatert fortløpende.
Administrativt eiersekretariat har som ansvar å følge opp kommunens eierskap. Eiersekretariatet ledes av nyopprettet stilling kommuneadvokat. Sekretariatet består foruten kommuneadvokaten av økonomisjef, formannskapssekretær og representasjon fra kommunalområdet Samfunn.
-
Sekretariatet har ansvar for:
-
Å saksbehandle og tilrettelegge for politiske vedtak i eiersaker. Dette ivaretas ved at det legges fram saker av særlig prinsipiell karakter til drøfting i Formannskapet før saker behandles i representantskap eller generalforsamling.
-
Å etablere og følge opp retningslinjer for kontroll og evaluering i selskapene.
-
Å bistå ordfører og andre i å utøve eierstyring på vegne av kommunen, herunder forberede og delta i generalforsamlinger og representantskap, samt rådmannens deltakelser på eiermøter som støtte for ordfører/ kommunens representant.
-
Å ivareta dialog mellom kommunen og selskapene utenom generalforsamling og representantskap, herunder dialogmøter med Formannskapet.
-
Vedlikehold av kommunens eiermelding, og legge denne fram for politisk behandling årlig.
-
Deltakelse i regionens arbeid med felles retningslinjer for god selskapsstyring.
-