Kongsvinger kommune har siden 2015 hatt et formalisert samarbeid med fylkeskommunen, Statens vegvesen og Byen Vår Kongsvinger om byutvikling, kjent som Kongsvinger 2050. Mål for samarbeidet er å legge til rette for økt forpliktende samarbeid, økt gjennomføringskraft og helhetlige løsninger.

Partene har vedtatt en felles strategi for fremtidig byutvikling – Kongsvinger 2050. Bystrategien legger overordnede rammer og føringer for byutvikling, arealbruk og transportsystem fremover. Perspektivet er langsiktig, samtidig som det er vist hva som må gjøres de nærmeste årene for å legge til rette for en ønsket byutvikling.

Handlingsprogram 2022-2025 finner du i dokumentoversikten til venstre.

Bystrategien følges opp gjennom en samarbeidsavtale mellom kommunen, fylkeskommunen, Statens vegvesen og Byen vår Kongsvinger. Gjennom forpliktende samarbeid får vi økt gjennomføringsevne og flere helhetlige løsninger på gode areal- og transporttiltak i Kongsvinger by.

Visjon Kongsvinger 2050 

Kongsvinger by 2050 – levende og miljøvennlig med sterk identitet. Byen gir grunnlag for høy livskvalitet.

For å nå de overordnede målene er det definert noen få, men tydelige prinsipper for areal- og transportplanleggingen som må legges til grunn.

Hovedmål med delmål

Delmål:
  • Kongsvinger by har et variert og attraktivt boligtilbud
  • Flere bor i sentrum og i sentrumsnære områder
  • Boligområdene har attraktive nærmiljø som gir grunnlag for trivsel, aktivitet og tilhørighet
  • Boligområdene har god kobling mot den bynære marka
  • Kongsvinger har arealer for næring og handel med forutsigbare rammer for næringsutvikling og –vekst

Delmål:
  • Sentrum er et attraktivt sted for handel, og er et godt sted å bo
  • Sentrum er levende og urbant og er det naturlige møtested for alle som bor og hører til i byen
  • Bygninger, gater, plasser fremstår estetiske og attraktive og bidrar til en gåvennlig by
  • Sentrum har gode grønne forbindelser av høy kvalitet, med god kobling mot Glomma •
  • Bebyggelsen styrker og ivaretar byens særpreg og identitet. Festningen/Øvrebyen og Glomma videreutvikles som identitetsskapere
  • Kulturarven er styrket og brukes som ressurs i byutviklingen

  • Kongsvinger har et trygt og fremkommelig veg- og gatesystem for alle trafikanter
  • Gående og syklende er prioritert i sentrum
  • Gangandelen er minst 25 prosent i 2040
  • Sykkelandelen er minst 9 prosent i 2040
  • Kollektivandelen er minst 7 prosent i 2040

Byplankonsept

Basert på medvirkningsprosessen i Kongsvinger 2050 ble det definert et byplankonsept som viser hvordan en ser for seg utviklingen fram mot 2050:

Kongsvinger by skal utvikles mer miljøvennlig, bli mer attraktiv å bo og jobbe i og styrkes som regionsenter. Det legges opp til utvikling av en mer kompakt by, der flere bor, handler og jobber sentralt – noe som sikrer bedre grunnlag for at flere kan la bilen stå oftere i det daglige. Større boligmangfold og flere mennesker som benytter seg av et mer konsentrert område av byen sikrer også bedre forutsetninger for en mer levende by med høyere aktivitet, flere gode møteplasser og prioritering av gående og syklende.

Dersom Kongsvinger skal utvikle seg på en måte som bidrar til å nå de overordnede målene må noen få, men tydelige, prinsipper for areal- og transportplanleggingen legges til grunn.

Bilde som viser konsept.