Oppgradering av Storgata Brugata
Grønn mobilitet, byrom, kollektivtransport
En ombygging av Storgata og Brugata skal bidra til å skape gode urbane byrom med høy kvalitet og en prioritering av de som sykler, går eller reiser kollektivt.
Prosjektet bygger opp under målene i Kongsvinger 2050
Gjennom Kongsvinger 2050 er det vedtatt klare målsettinger om å øke andelen som sykler, går eller reiser kollektivt. Skal man lykkes med dette er det viktig å legge bedre til rette for de som sykler og går og forbedre forholdene for bussene.
Det er også en klar målsetting om at Kongsvinger skal ha et levende og urbant sentrum, med høy kvalitet i det offentlige rom. Et sentralt delmål er at bygninger, gater og plasser skal fremstå estetiske og attraktive, og bidra til en gåvennlig by. Utforming av det sentrale gatenettet er sentralt for at sentrum skal fremstå mer attraktivt. Dette er også et viktig grep for å styrke regionsenteret.
Gatenettet i sentrum

Hvilke hovedgrep gjøres i prosjektet
- strammes opp og bygges om til et bygatekryss. Det samme gjelder krysset Storgata/Parkvegen/Teatervegen
- Nytt overgangsfelt etableres ved nordenden av Kongsvinger bru og oppe ved Markensvegen
- Tosidig kantstopp for buss i Storgata med nye leskur, Dette er et bevisst grep for å styrke infrastrukturen for buss og er et veldig vanlig grep i ei bygate.
- Gode arealer for fotgjengere på begge sider av gata med ny belegningsstein
- Overgangsfeltene gis universell utforming
- Ny beplantning etableres både i form av trær og staudebed.
- Ny belysning settes opp
- Lysreguleringen i krysset Storgata/Brugata tas bort og forskjørsreguleringen av Storgata opphører.
- Ny taxiholdeplass etableres ved Rådhusplasser.
- Det etableres flere sykkelstativer langs gata.
- Parkeringslommer beholdes ved KOBBL bygget og i Brugata
- Bredden på Storgata fra Brugata til Markensvegen er 6,5 m mellom kantstein som er litt bredere enn Glommengata
I tillegg til dette har GIVAS hatt et prosjekt med infrastruktur knyttet til vann og avløp under bakken.
Skissen under viser planen for Storgata fra Kongsvinger bru til Markensvegen:
Når det gjelder Brugata jobbes det med å avklare de endelige planene, så her kommer vi tilbake med mer informasjon når det er klart.
Framdrift
Hovedjobben i Storgata ble ferdig i 2024. Det som gjenstår er beplantning, etablering av leskur samt oppmerking av gangfelt. Dette vil skje våren 2025.
Arbeidet i Brugata skal etter planen igangsettes i løpet av mars 2025. Nærmere informasjon vil komme.
Kontaktperson
Prosjektleder
Steinar Johansen
Innlandet fylkeskommune
E-post: steinar.johansen@innlandetfylke.no
Telefon: 41 52 78 27