Bystrategien Kongsvinger 2050 har klare målsettinger om å øke andelen som sykler, går eller reiser kollektivt. Skal man lykkes med dette er det viktig å legge bedre til rette for de som sykler og går eller reiser kollektivt.    

Det er også en klar målsetting om at Kongsvinger skal ha et levende og urbant sentrum, med høy kvalitet i det offentlige rom. Ombygging av Storgata og Brugata skal bidra til at det sentrale gatenettet i sentrum skal fremstå mer attraktivt. 

Utvikling av Brugata og Storgata er en del av den langsiktige utviklingen av gatenettet i sentrum. Brugata, Storgata og Glommengata er en del av sentrumskjernen og skal utformes som gode bygater. Eidemsgate som åpnet i 2017, er en del av det overordnede veinettet og er viktig for å avlaste Storgata og Brugata for trafikk. Eidemsgate har derfor fått en mer overordnet utforming.  
Kart over byen

Oppgraderingen av Storgata som er et spleiselag mellom Kongsvinger kommune og Innlandet fylkeskommune, innebærer følgende hovedgrep:

  • Krysset Storgata/Brugata strammes opp og bygges om til et bygatekryss. Det samme gjelder krysset Storgata/Parkvegen/Teatervegen
  • Nytt overgangsfelt etableres ved nordenden av Kongsvinger bru og oppe ved Markensvegen
  • Tosidig kantstopp for buss i Storgata med nye leskur. Etablering av kantstopp i stedet for busslomme er et bevisst grep for å styrke infrastrukturen for buss og er et veldig vanlig grep i ei bygate.
  • Gode arealer for fotgjengere på begge sider av gata med ny belegningsstein
  • Overgangsfeltene gis universell utforming
  • Ny beplantning etableres både i form av trær og staudebed.
  • Ny belysning settes opp
  • Lysreguleringen i krysset Storgata/Brugata tas bort og forskjørsreguleringen av Storgata opphører.
  • Ny taxiholdeplass etableres ved Rådhusplassen.
  • Det etableres flere sykkelstativer langs gata.
  • Parkeringslommer beholdes ved KOBBL bygget og i Brugata
  • Bredden på Storgata fra Brugata til Markensvegen er 6,5 m mellom kantstein som er litt bredere enn Glommengata

I tillegg til dette har GIVAS hatt et prosjekt med infrastruktur knyttet til vann og avløp under bakken.

Skissen under viser planen for Storgata fra Kongsvinger bru til Markensvegen:

Kart over storgata

Når det gjelder Brugata jobbes det med å avklare de endelige planene, så her kommer vi tilbake med mer informasjon når det er klart.  

Hovedjobben i Storgata ble ferdig i 2024. Det som gjenstår er beplantning, etablering av leskur  samt oppmerking av gangfelt. Dette vil skje våren 2025.

Arbeidet i Brugata skal etter planen igangsettes i løpet av mars 2025. Nærmere informasjon vil komme.  

Prosjektleder
Steinar Johansen
Innlandet fylkeskommune
E-post: steinar.johansen@innlandetfylke.no
Telefon: 41 52 78 27