8. trinn: Elevene planlegger en helgetur, hvor de må ta hensyn til ønsker, geografi, transportmuligheter og kostnader. De skal også planlegge mat, utstyr og aktiviteter, samt lage et budsjett.

9. trinn: Elevene får innsikt i studenttilværelsen ved å trekke et studie og studiested. De skal finne bolig, lage timeplan, finne deltidsjobb og lage et studentbudsjett. Arbeidet oppsummeres i en presentasjon.

10. trinn: Elevene jobber i par og simulerer å sette bo. De søker jobber, regner på lønn og skatt, sparer til bolig, gjennomfører bankmøte, finner bolig og lager budsjett for innredning og faste utgifter. De planlegger også en ferie og håndterer uforutsette hendelser.

Gjennom prosjektet får elevene bryne seg på utfordringer og problemstillinger de mest sannsynlig vil møte i livet. De får store valgmuligheter til å forme arbeidet etter egne preferanser, utvikler samarbeidsevner og lærer å ta fornuftige valg både praktisk, sosialt og økonomisk. Underveis utfordres de til å tenke bærekraftig og ta bærekraftige valg.