Formål med planarbeidet

Hensikten med planarbeidet er å oppnå en sikker kryssing av jernbanen ved Nordre Nor i Kongsvinger kommune. Reguleringsplanen vil legge til rette for sanering (fjerning) av de usikrede planovergangene innenfor planområdet. Disse erstattes gjennom etablering av et felles, sikret krysningspunkt over jernbanen, samt nye adkomstveier og landbruksveier til eiendommene som blir berørt.

Arealformål i planen vil i hovedsak være samferdselsanlegg. Det vil også være nødvendig å regulere midlertidige bygge- og anleggsområder for å sikre anleggsgjennomføring.

Tiltaket vil gi endret adkomst for flere av eiendommene som i dag benytter planovergangene som adkomst til og fra eiendommen. Som følge av nytt veisystem vil tiltaket medføre beslag av dyrka mark.

Planområdet

Planområdets foreløpige avgrensning fremgår av kartutsnittet under, og er på ca. 420 dekar. Planområdet ligger mellom riksveg 2 og Glomma, ca. 20 km nord for Kongsvinger. Planavgrensningen er en foreløpig avgrensning. Dette kommer av at det må gjøres ytterligere planlegging og vurderinger rundt nytt veisystem m.m. innenfor planavgrensningen, før endelig arealbehov kan fastslås. Det endelige planforslaget vil omfatte et mindre areal enn hva denne planavgrensningen viser.

Kart over planområdet

Planområdet er markert med gul skravur innenfor svartstiplet linje i kartutsnittet. De sorte sirklene viser eksisterende krysningspunkter over jernbanen.

Planstatus

Planområdet er i kommuneplanens arealdel avsatt til LNFR, veg og spredt boligbebyggelse. Innenfor planområdet er det også en hensynssone H320_175 (Flomfare). Planområdet berører deler av reguleringsplan Rv2 Roverud – Føttaskjæra.

Vurdering av behov for konsekvensutredning

I samråd med Kongsvinger kommune og Bane NOR er det vurdert at tiltaket ikke får vesentlige konsekvenser for miljø eller samfunn, og utløser ikke krav om konsekvensutredning etter Forskrift om konsekvensutredninger.

Innspill til planarbeidet

Plandokumentene finnes på:

Innspill

• Innspill merkes med «202403 Reguleringsplan PLO Nordre Nor» og sendes til:

Sweco Norge AS v/ Cathrine Heramb Ovrid
Hjalmar Wessels vei 10
1721 Sarpsborg

Kongsvinger kommune
2226 Kongsvinger
Eller på epost: postmottak@kongsvinger.kommune.no

Frist for innspill er 10. oktober 2024.

Eventuelle spørsmål kan rettes til:

Cathrine Heramb Ovrid
E-post: cathrineheramb.ovrid@sweco.no
Telefon: 45 21 97 42

Veien videre

Innkomne merknader vil bli referert og kommentert når saken legges frem til 1. gangs behandling vedrørende offentlig ettersyn. Det blir normalt ikke gitt skriftlig svar på innspillene utover dette.

Når planforslaget legges ut på høring og til offentlig ettersyn vil berørte parter bli varslet. Dette gjennom kunngjøring på kommunens nettside og i brev til berørte parter. Det vil bli mulighet for å komme med innspill/merknader til konkret reguleringsforslag når dette legges ut på høring/offentlig ettersyn før politisk sluttbehandling i kommunen.