Driftsbase Schusslers veg, varsel om oppstart
I henhold til plan– og bygningslovens §§ 12-1 og 12-8, varsles oppstart av reguleringsarbeid for Driftsbase Schusslers veg i Kongsvinger kommune.
Planavgrensning
Forslag til planavgrensning er vist på vedlagte kartutsnitt og omfatter eiendommene gnr. 27 bnr. 48, del av gnr. 155 bnr. 1, gnr. 26 bnr. 21 og gnr. 72 bnr. 209 i Kongsvinger kommune. Planavgrensningen kan bli justert noe underveis.
Formål/Utredningsbehov/Konsekvenser
Hensikten med planen er å tilrettelegge for oppføring av en ny driftsbase for Bane NOR på Kongsvinger. Driftsbasen vil være fordelt på to eiendommer: gnr. 72, bnr. 209 i vest, som er tenkt brukt til driftsformål, og gnr. 26, bnr. 21 i øst, hvor det planlegges et anlegg for garasje, vaskehall m.m. til togmaskiner, utstyr og skinnegående arbeidsmaskiner.
Aktuelle reguleringsformål er samferdselsanlegg, trase for teknisk infrastruktur og industri/lager. Andre aktuelle formål kan være kjøreveg, annen veggrunn-grøntareal.
Planarbeidet vil særlig belyse følgende problemstillinger:
- Grunnforhold: Arealet ligger under marin grense og innenfor et aktsomhetsområde for kvikkleireskred, og det er behov for en geoteknisk vurdering.
- Flom: Området ligger i en 200-års flomsone.
- Kulturmiljø: Naboeiendommen Lunderbye Nor (gnr. 72 bnr. 242) er registrert som kulturmiljø i kommuneplanens arealdel, og dette tas hensyn til i planprosessen.
- Estetikk og landskap, nær- og fjernvirkning, tilpasning til eksisterende omgivelser, landskapsanalyse.
- Pumpestasjon: Eiendommen har et pumpehus for kloakk, som eies og driftes av GIVAS.
Reguleringen vil få følgende konsekvenser for området:
Det vurderes som positivt for området at Bane NOR sine eiendommer som i gjeldende regulering er avsatt til Industri/Lager, Jernbane og annet Spesialområde, blir benyttet til driftsbygninger knyttet til jernbanen.
Eiendommene ligger mer eller mindre i plan med Kongsvingerbanen og innenfor det utvidete stasjonsområdet. Det er egen avkjørsel til planområdet fra E16.
Ved at planområdet ligger lavt, på kote 149,0 m – 150,0 m, vil ny bebyggelse være til liten sjenanse for områdene i sør.
Vest for planområdet ligger den verneverdige eiendommen Lundebye Nor.
Her blir det viktig å beholde eksisterende vegetasjonsbelte som ligger på eiendommen Lundebye Nor, inntil plangrensen i vest.
Tiltakshaver og forslagsstiller
Tiltakshaver og forslagsstiller er Bane NOR Eiendom. SWECO er plankonsulent.
Forhold til gjeldende planer
I kommuneplanen for Kongsvinger kommune er områdene satt av som industri/næring «Næringsvirksbebyggelse».
Deler av eiendommene er også omfattet av hensynssone, H320_175 – Flomfare.
To eksisterende reguleringsplaner skal delvis bli erstattet av det nye planforslaget.
- 8302 Sundehjørnet – Norsenga bru/ Vedtatt: 14.03.1985
Arealet hvor ny driftsbase er planlagt er regulert til Trafikkområde for bussanlegg og Fareområde for tankanlegg.
- 201108 E16/Rv. 2 Kongevegen-Tjernsbergveg/ Vedtatt: 05.09.2013
Garasjen/vaskehallen skal etableres i et område regulert for industri- eller lagerbebyggelse.
Konsekvensutredning
Planen er vurdert i forhold til forskrift om konsekvensutredninger. Følgende vurderinger er gjort;
Vurdering etter § 6:
Reguleringsplanarbeidet vurderes til å ikke omfatte krav om konsekvensutredning jf. KU forskriftens § 6, da det ikke er av en slik art eller omfang som kan utløse krav om dette nevnt i forskriftens vedlegg I. Dersom bruksarealet hadde vært over 15 000 m² ville det vært krav om KU, men det vil aldri bli aktuelt her.
Vurdering etter § 7:
Denne reguleringsplanen skal ikke reguleres etter annet lovverk enn Plan- og bygningsloven. Tiltaket er ikke omfattet av vedlegg I pkt. 7 eller II punkt 10 c) i forskriften.
Vurdering etter § 8:
Tiltaket anses som ikke å ha vesentlige virkninger for miljø eller samfunn da planområdet ligger i et allerede etablert område for liknende virksomhet, dvs. veg og baneformål. Det anses som positivt at arealet istandsettes og benyttes som en naturlig del av jernbanevirksomheten på Kongsvinger stasjon.
Vurdering etter § 10:
Ut ifra planens egenskaper, lokalisering og påvirkning, er det vurdert om planen kan komme i konflikt med forhold nevnt i punkt a) – h). Planen ligger i et allerede etablert område for liknende virksomhet, dvs. veg og baneformål.
Området berører ikke dyrket mark. Det anses som positivt at arealet istandsettes og benyttes som en naturlig del av jernbanevirksomheten på Kongsvinger stasjon, jf. KU Kapittel 3, § 9 og Vedlegg II punkt 11j.
Det vil i forbindelse med planarbeidet bli gjennomført grunnundersøkelser med uttak av miljøprøver for å kartlegge eventuelle eksisterende forurensinger. Det er kjent at det tidligere har vært et tankanlegg på området. Eventuelle forhold omkring dette må avklares og det må ses på løsninger som håndterer dette, jf. forurensningsloven. Dette løses gjennom bestemmelser og beskrives nærmere i en tiltaksplan.
Konklusjon er at - Reguleringsplanen utløser ikke krav om konsekvensutredning.
Utbyggingsavtale
Iht. pbl § 17-4 varsles samtidig oppstart av forhandlinger om utbyggingsavtale for det aktuelle området mellom tiltakshaver(e), Kongsvinger kommune og GIVAS vedrørende partenes ansvar knyttet til utviklingen av området.
Innspill, samråd og medvirkning
Aktuelle dokumenter finnes via arealplaner.no.
Eventuelle innspill til oppstart sendes til forslagsstiller per epost eller brev, med kopi til Kongsvinger kommune. Merk innspillet med planID 202406.
Fristen settes til 10.01.2024 (Min. 4 uker fra brevet er mottatt)
Kontaktinfo forslagsstiller:
Sweco Norge AS | Lillehammer Per Arne Skartlien / PerArne.Skartlien@sweco.no / +4790991852
Sweco Architects AS Eivind Bing / eivind.bing@sweco.no / +4793211088
Kontaktinfo Kongsvinger kommune:
e-post: postmottak@kongsvinger.kommune.no
adresse: Areal- og byutvikling, Postboks 900, 2226 KONGSVINGER.
Veien videre
Bemerkninger vil bli referert og kommentert når saken legges frem til 1. gangs behandling vedrørende offentlig ettersyn. Det blir normalt ikke gitt skriftlig svar på innspillene utover dette.
Det vil bli mulighet for å komme med innspill/merknader til konkret reguleringsforslag når dette legges ut på høring/offentlig ettersyn før sluttbehandling politisk i kommunen (Planutvalg/Kommunestyre).