Prospekt

• Leie av dyrket jord på Hov kommunegård gnr. 3 bnr. 1

Generelle forutsetninger

• Fra og med 01.04.2025 er det ledig jord til utleie på Hov kommunegård gnr. 3 bnr. 1.
  • Innen 01.11.2024 skal det avklares ny leiekontrakt for perioden 01.04.2025 – 31.12.2034, og hvem som blir jordleier i denne perioden. Selve jordleieavtalen signeres umiddelbart etter at dette er avklart, og senest innen 01.12.2024.
  • Avtalen må godkjennes av Statsforvalteren i Innlandet siden kommunen er part.

Om jordbruksarealene som er til leie

Arealet som skal leies ut har beliggenhet på østsiden av Glomma, på begge sider av
Riksveg 2. Det dyrkede arealet ligger ca. 2,5 km nord for Kongsvinger by og ligger relativt samlet. Den største andelen av fulldyrket jord ligger nord for bebyggelsen på Hov bofellesskap.

All dyrket jord på Hov utgjør fulldyrket jord.

Utleien omfatter følgende areal, i henhold til NIBIOs gårdskart:

• Fulldyrket jord: ca. 578 dekar

Kriterier som blir vektlagt ved valg av jordleier (avtalepart)

Absolutte krav:

• Gjødslingsplan: Jordleier må ha årlig gjødslingsplan basert på oppdaterte jordanalyser jf. aktuelt regelverk, og gjødslingsplanen skal brukes som et aktivt verktøy gjennom vekstsesongen.
  • Integrert plantevern: Jordleier må føre en plantevernjournal som i tillegg til sprøytejournalen også skal dokumentere at de åtte prinsippene for integrert plantevern og plikten til å redusere risikoen for vannforurensning etterleves.
  • Autorisasjonsbevis: Jordleier må kunne framvise gyldig autorisasjonsbevis for bruk av plantevernmidler.
  • Regionale miljøkrav i jordbruket (RMK): Statsforvalteren har den 27.06.2024 sendt ut forslag om forskrift om regionale miljøkrav i jordbruket i Innlandet på høring. Formålet med forskriften er å styrke den innsatsen landbruket allerede gjør for å begrense avrenning og erosjon fra jordbruksarealer til vassdrag, slik at jorda holder seg på jordet og miljøtilstanden i vassdragene forbedres.

I løpet av avtaleperioden vil det derfor sannsynligvis bli innført regionale miljøkrav (RMK) for jordbruket i Glåmdalen. Jordleier vil som en følge av innføring av RMK måtte gjøre tiltak i sitt driftsopplegg for å redusere avrenning av næringsstoffer og erosjon til vann og vassdrag, for å bidra til bedret vannkvalitet i utsatte lokale vannforekomster.

• Samlet utleie til jordleier: Kommunen skal inngå avtale med en avtalepart.

Følgende kriterier vektlegges ved valg av jordleier ved inngåelse av ny jordleieavtale
gjeldende fra 01.04.2025 (vektleggingen framgår som %-tegn)

Agronomiske forhold utover absolutte krav – 40 %

• Vekstskifte: Kongsvinger kommune ønsker å inngå avtale med en aktiv gårdbruker som driver et allsidig jordbruk der et så godt vekstskifte som mulig tilstrebes i driftsopplegget. Vekstskiftet kan innbefatte både veksling mellom plantefamilier og arter innen samme familie.
  • God jordkultur: Kongsvinger kommune forutsetter at jordleier har fokus på god jordkultur. Muligheten for å kunne tilføre jordbruksarealene husdyrgjødsel anses derfor som svært positivt med tanke på både jordstruktur og næringstilførsel.
  • Regionalt miljøprogram (RMP): Jordleier skal vise hvordan han eller hun bruker tiltak i RMP-ordningen aktivt i sitt driftsopplegg.

Driftsmessige forhold – 20 %

• Transport etter veg: Det er ønskelig at leie av jordbruksarealene på Hov kommunegård vil gi en god driftsmessig løsning. Dette betyr at landbrukseiendommen som jordene på Hov skal drives sammen med, dvs. gårdbrukerens driftssenter, ikke bør ligge for langt unna Hov. Det er et ønske fra kommunen at man unngår uforholdsmessig lang transport etter veg.
  • I tillegg til at kort veg mellom gårdbrukerens driftssenter og jordbruksarealene på Hov vil være en fordel for gårdbrukeren hva både tidsbruk og drivstoffutgifter angår, vil dette også være ønskelig ut fra et klimamessig og trafikksikkerhetsmessig synspunkt fra kommunens side.

Pris – 40 %

• Det bes om tilbud på leiepris pr. dekar for
    • fulldyrket jord

Tilbudt leiebeløp oppgis som et årlig beløp ekskl. mva.

Vilkår i leieavtalen

• Leiesummen, som oppgis pr. dekar fulldyrket jord, vil bli avtalt i jordleieavtalen etter antatt tilbud i åpen, annonsert konkurranse.
  • Avtalen vil gjelde fra og med 01.04.2025 til og med 31.12.2034.
  • Det er utleiers intensjon at det i 2034 blir en ny åpen konkurranse om videre utleie av jordvegen på Hov fra 01.01.2035.
  • Den dyrkede jorda skal drives i samsvar med det til enhver tid gjeldende regelverk for jordbruksdrift. Det betyr blant annet at alt jordbruksareal som leies skal drives, jordleier skal hold jorda i god hevd, drive med allsidig vekstskifte, sørge for en miljømessig forsvarlig drift og kalke når pH-verdien i jordanalysene tilsier et slikt behov. Jordleier tilstreber å foreta jordarbeiding når det er lagelige forhold for å unngå unødig jordpakking.
  • Jordleier står ansvarlig for jevnlig og ordinært vedlikehold av grøftesystem.
  • Den dyrkede jorda på Hov er flomutsatt. Ved behov for mer omfattende oppgradering av grøfter og kanaler, samt eventuelle flomverntiltak, foretas dette i samråd med Kongsvinger kommune, dette med tanke på blant annet praktisk gjennomføring og kostnadsfordeling.
  • Eier står for vedlikehold av det interne vegnettet på gården, men jordleier kan belastes med en andel som står i forhold til bruk av vegene.

Generelt gjelder at detaljer i leieavtalen vil bli avtalt med jordleier når avtale inngås, og at flere vilkår vil kunne inngå i den endelige leieavtalen etter forhandlinger.

Tilbud

Kongsvinger kommune ønsker at interessenter sender inn tilbudet senest 1. september 2024.

Tilbudet sendes:

Kongsvinger kommune
Næring og miljø
2226 Kongsvinger
E-post: postmottak@kongsvinger.kommune.no

Spørsmål sendes skriftlig til Kongsvinger kommune:

Kongsvinger kommune
Næring og miljø