Hva er en trygghetsalarm?

En trygghetsalarm er en tjeneste som Kongsvinger kommune tilbyr sine innbyggere for å øke selvstendighet og trygghet, slik at du kan bo hjemme lengre. Med en trygghetsalarm kan du tilkalle hjelp når som helst på døgnet, for eksempel ved fall eller andre nødsituasjoner.

Trygghetsalarm er ingen lovpålagt kommunal tjeneste, men noe Kongsvinger kommune velger å tilby mot betaling. Månedsleie for trygghetsalarm er en egenandel som blir regulert årlig i kommunens betalingsregulativ.

Hvem kan få trygghetsalarm?

Trygghetsalarm tildeles etter følgende kriterier

  • selv ønske alarm og forstå bruken av den.
  • Innbygger må ha behov for tjenesten over 3 mnd.
  • Innbygger må godkjenne montering av nøkkelboks og sørge for ekstra nøkkel til å ha i denne. Alternativt kan innbygger montere privat digital dørlås.

Hvordan fungerer trygghetsalarmen?

Når du trykker på alarmknappen, vil du komme i direkte kontakt med utøvende tjeneste i Kongsvinger kommune. Tidligere gikk varsler til Careium trygghetssentral, men fra våren 2025 vil varsler gå direkte til kommunen. Dette betyr at du får raskere hjelp fra de som er nærmest deg.

Endringer i tjenesten fra våren 2025

  • Ny mottaker: Varsler fra trygghetsalarmene vil gå direkte til utøvende tjenestested i Kongsvinger kommune, ikke til Careium trygghetssentral.
  • Røykvarslere: Varsling fra røykvarslere til kommunen opphører 30. april 2025. Du må selv sørge for å kjøpe og montere nye røykvarslere.

Krav til trygghetsalarm

  • Nøkkelboks: Du må godkjenne montering av nøkkelboks og sørge for ekstra nøkkel i boksen. Kongsvinger kommune tar over ansvaret for nøkkelboksene etter avtalen med Careium opphører.
  • Digital dørlås: Du kan velge å montere en privat digital dørlås. Du er da ansvarlig for å legge inn koden som utøvende tjeneste oppgir. Innbygger må melde fra til utøvende tjeneste når det er utført. Bor innbygger i borettslag, er det innbyggersansvar å avklare godkjenning fra borettslaget.

Hva må du gjøre?

  • Utskifting av alarm: Hvis du ikke har den nyeste modellen av trygghetsalarm, vil du bli kontaktet for utskifting i løpet av de tre første månedene i 2025. Du trenger bare å avtale tid og sted for skifte/nedmontering med montøren.
  • Sensorer og GPS: Det vil bli gjort en saksbehandling for å avgjøre om sensorer og GPS skal gis som helsehjelp. Hvis innvilget, vil dette være gratis fra 1. juli 2025. Hvis ikke, må du anskaffe og følge opp dette selv etter 30. april 2025.

Brannsikkerhet

  • Nye røykvarslere: Du må selv kjøpe og montere nye røykvarslere før 30. april 2025. Vi anbefaler minst én røykvarsler per etasje, spesielt på soverom og i trappehus.
  • Private alarmtjenester: Vurder å kontakte private tilbydere av alarmtjenester for økt brannsikkerhet. Avtaler og kostnader rundt dette må den enkelte innbygger ta selv.

Her er noen tilbydere:

Hvordan søke om trygghetsalarm?

Her finner du søknadsskjema for trygghetsalarm (PDF, 258KB)

Vi anbefaler at innbyggeroppretter avtalegiro for betaling.

For å søke om trygghetsalarm, fyll ut søknadsskjemaet over og send det per post til:

Kongsvinger kommune
Tjenestekontoret
Postboks 900
2226 Kongsvinger

Skjemaet kan ikke sendes per e-post eller faks på grunn av personvernhensyn.

Har du spørsmål?

Hvis du har spørsmål om trygghetsalarm eller de nye rutinene, kan du kontakte utøvende tjenestested eller servicetorget på telefon 62 87 40 00. Ved akutte situasjoner må du fortsatt ringe 113.