Sammen om en god oppvekst
Alle barn og unge har rett til å ha det bra i barnehagen og på skolen. Om du ikke har det trygt og godt, er det viktig at du forteller det til en voksen.
Under finner du nyttig informasjon om hvordan vi skal arbeide sammen om en god oppvekst i Kongsvinger kommune:
Trygt og godt barnehage- og skolemiljø
Barnehager og skoler jobber aktivt for å skape inkluderende og trygge miljøer der barn og unge kan leke, lære og utvikle seg.
Overgangen mellom barnehage og skole - Utdanningsdirektoratet
Trykk her for å lese om overgangen mellom barnehage og skole
Retten til et trygt og godt skolemiljø - Opplæringslova
Trykk her for å lese mer om et trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse og forebyggende arbeid i barnehagen - Barnehagelova
Trykk her for mer informasjon om nulltoleranse og forebyggende arbeid i barnehagen
Skolemiljø - Utdanningsdirektoratet
Trykk her for å lese mer om skolemiljø
Barnekonvensjonen - FN Sambandet
Trykk her for å lese mer om Barnekonvesjon
Samarbeid med hjemmet i barnehage og skole
Et godt samarbeid mellom barnehage/ skole og hjemmet gir barnet en trygg og støttende læringsarena.
Samarbeid mellom hjem og barnehage - Utdanningsdirektoratet
Trykk her for å lese mer om samarbeid mellom hjem og barnehage
Samarbeid mellom hjem og skole - Utdanningsdirektoratet
Trykk her for å lese mer om samarbeid mellom hjem og skole
Nasjonalt utvalg for foreldre med barn i barnehage
Trykk her for mer informasjon om utvalget
Nasjonalt utvalg for foreldre med barn i skolen
Trykk her for mer informasjon om utvalget
Kongsvinger kommunale foreldreutvalg
Trykk her for å lese mer om Foreldreutvalget
Modell som viser samarbeid mellom barnehage, skole og hjem:
Bekymringsfullt fravær
Fravær fra skolen har faglige og sosiale konsekvenser for elevene. Det er derfor viktig at skolene i Kongsvinger kommune jobber forebyggende og har gode systemer for å følge opp bekymringsfullt fravær. Det viktigste skolen gjør for å forebygge bekymringsfullt fravær er å jobbe med et trygt og godt skolemiljø for alle elever.
Forebygge og følge opp bekymringsfullt fravær
Trykk her for å lese om bekymringsfullt fravær - Utdanningsdirektoratet
Samarbeid mellom hjem og skole
Trykk her for å lese mer om temaet fra utdanningsdirektoratet
Inkluderende felleskap:
Medvirkning
Barns medvirkning handler om å gi barn muligheten til å påvirke sitt eget liv og lære dem demokratiske verdier.
Foreldremedvirkning gir en bedre læringsarena for barnet og styrker samarbeidet mellom hjem og skole.
Barns rett til medvirkning og hensynet til barnets beste (Lov om barnehager, kap. 2, § 3)
- Barn i barnehagen har rett til å gi uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet og i saker som gjelder dem selv.
- Barn skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planlegging og vurdering av barnehagens virksomhet.
- Barnets synspunkter skal tillegges vekt i samsvar med dets alder og modenhet.
- I alle handlinger og avgjørelser som gjelder barn i barnehagen, skal hva som er best for barnet, være et grunnleggende hensyn.
Elevens beste ( Opplæringsloven, kap. 10, § 10-1)
- Elevens beste skal være et grunnleggende hensyn ved handlinger og avgjørelser som gjelder elever. (Ses i sammenheng med reglene i Grunnloven § 104 andre ledd og barnekonvensjonen artikkel 3.
Elevenes rett til medvirkning (Opplæringsloven, Kap. 10, § 10-2)
- Elevene har rett til å medvirke i alt som gjelder dem selv etter loven, og at de har rett til å ytre meningene sine fritt.
- Elevene skal bli hørt og meningene deres skal legges vekt på etter alder og modning. (Ses i sammenheng med reglene i Grunnloven §§ 100 og 104 og barnekonvensjonen artikkel 12)
Retten til et skoledemokrati for elever og foreldre (Opplæringsloven, kap. 10, § 10-4)
- Elevene og foreldrene skal involveres i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolevirksomheten.
- Elevene og foreldrene skal bl.a. medvirke i arbeidet med skolemiljø, kvalitetsutvikling av opplæringen og fastsettelsen av skoleregler.
- Kommunene og fylkeskommunene må også sørge for at elevene og foreldrene blir involvert i andre ting som er viktig for dem, som organisering av skoledemokratiet. For at elevene skal kunne delta må deltakelsen tilpasses alderen på elevene. Kravet omfatter ikke foreldre til myndige. Skolen må være aktiv, og veilede og støtte elevene i arbeidet med elevdemokrati.
Organisering av skoledemokratiet (Opplæringsloven, kap. 10, § 10-7)
- Skolene skal ha et elevråd, men elevene kan velge hvordan de vil organisere måte. Dette står i § 10-5. Grunnskoler skal også ha et arbeidsutvalg som er valgt av foreldrene. Foreldrene kan velge hvordan de vil organisere seg. Det står også om andre brukerorgan.
Tverrfaglig samarbeid
Nettsider med nyttig informasjon
Utdanningsdirektoratet
Trykk her for å besøke hovedsiden til Utdanningsdirektoratet
Barnekonvensjonen
Trykk her for å lese mer om Barnekonvensjonen
De viktigste endringene i ny opplæringslov
Trykk her for å lese artikkelen om endringene i ny opplæringslov
Helsebringende og rusforebyggende arbeid
Trykk her for å lese mer om forebyggende arbeid
Mobbeombud for barnehage og grunnskole
Trykk her for å lese mer om mobbeombudet i Innlandet fylkeskommune
Informasjon til barn, unge og foreldre om mobbing og rettigheter
Trykk her for å lese mer om nullmobbing
Fakta og råd om barn, unge og medier
Trykk her for å lese mer fra Barnevakten
Statlig pedagogisk tjeneste
Trykk her for å lese mer om spesialpedagogisk tjeneste
Forebyggende plan i Kongsvinger kommune
Trykk her for å åpne forebyggende plan i Kongsvinger kommune