Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)
PPT samarbeider med ansatte i barnehager og skoler for å fremme en inkluderende praksis i barnehage og skole. PPT undersøker om barn og unge kan ha behov for ekstra støtte og tilrettelagte tiltak i barnehage og skole.
Hvordan få hjelp av PPT og hva gjør PPT?
- Du som er forelder, kan ta kontakt med barnehagen eller skolen hvis du er bekymret.
- PPT undersøker om barn kan ha behov for særskilt tilrettelegging gjennom observasjon av læringsmiljøet, kartlegging og tester.
- PPT gir råd og veiledning til foreldre.
- PPT tilbyr opplæring/veiledning til ansatte i barnehager og skoler.
Hvem kan få hjelp?
Slik søker du hjelp i barnehagen
Slik gjør du om du er lurer på om ditt barn har behov for særskilt tilrettelegging:
- Ta kontakt med barnehagen. Barnehagen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
- Hvis barnet ditt barn fortsatt har utfordringer knyttet til utvikling og læring, kan barnehagen og foresatte henvise til PPT. PPT gjør ytterligere undersøkelser, og vil gi veiledning og råd om hva barnet har behov for av tilrettelegging.
- Hvis PPT konkluderer med at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, utarbeider vi en sakkyndig vurdering.
- Hvis den sakkyndige vurderingen konkluderer med at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, skal kommunen gjøre vedtak om at barnet skal ha spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.
- Her finner du mer informasjon: Saksgang ved bekymring
Slik søker du hjelp på skolen
Slik gjør du om du er lurer på om ditt barn har behov for særskilt tilrettelegging i skolen:
- Ta kontakt med skolen. Skolen gjør sine undersøkelser og prøver ut tiltak.
- Hvis barnet ditt fortsatt har utfordringer knyttet til læring, kan skolen og foreldre henvise til PPT. PPT gjør ytterligere undersøkelser om tilretteleggingsbehov eleven har, og gir veiledning og råd på bakgrunn av dette.
- Hvis PPT konkluderer med at eleven har behov for tilrettelagte tiltak i form av spesialundervisning, utarbeider vi en sakkyndig vurdering.
- Hvis den sakkyndige vurderingen konkluderer med at eleven har behov for spesialundervisning, skal kommunen gjøre vedtak om at eleven skal ha spesialundervisning.
- Her finner du mer informasjon: Saksgang ved bekymring
Finn kontaktpersoner for barnehage og skole
Kontaktpersoner i PPT skoler Skole Kontaktperson PPT Austmarka barne og ungdomsskole Lene Nordlund Brandval Pia Marie Amundsen Kongsvinger ungdomsskole (KUSK) Lene Nordlund Langeland barneskole Pia Marie Amundsen Marikollen barneskole Carina Sjøenden Roverud barneskole Lene Nordlund Vennersberg barneskole Carina Sjøenden Finnskogen Montessori Carina Sjøenden NTG-U Pia Marie Amundsen Kongsvinger montessori Mari Wold Eriksen Kontaktpersoner i PPT for barnehager Barnehage Kontaktperson PPT Austmarka barnehage Mari Wold Eriksen Brandval barnehage Mari Wold Eriksen Eskoleia barnehage Mari Wold Eriksen Lia barnehage Mari Wold Eriksen Marikollen barnehage Eva Gylterud Myrulla barnehage Mari Wold Eriksen Puttara FUS barnehage Eva Gylterud Langeland barnehage Eva Gylterud Vinger barnehage Eva Gylterud Vangen barnehage Eva Gylterud Pedagogisk psykologisk tjeneste skjemaer (PPT)
Skjema - Barnehage
- Barnehage - Henvisning til Kongsvinger PPT
- Henvendelse systemarbeid (PDF, 60KB)
- Momentliste for barnehage (PDF, 115KB)
- Opplysninger fra foresatte (PDF, 73KB)
- Pedagogisk rapport for barnehage (PDF, 72KB)
- Rutiner og saksgang for spesialpedagogisk hjelp for barnehage (PDF, 214KB)
Skjema - Skole
- Skole - Henvisning til Kongsvinger PPT
- Henvendelse systemarbeid (PDF, 60KB)
- Momentliste for pedagogisk rapport for skole (PDF, 97KB)
- Opplysninger fra foresatte (PDF, 73KB)
- Pedagogisk rapport for skoler (PDF, 132KB)
- Rutiner og saksgang ved spesialundervisning for skoler (PDF, 76KB)
- Skjema ved elevens vurdering (PDF, 65KB)